Independent Motorsports achtervolgd door pechduivel

Het weekend van 18 en 19 mei 2019 stond met stip aangeduid in de agenda bij Independent Motorsports. Het prestigieuze DTM-kampioenschap keerde na 17 jaar afwezigheid terug naar Circuit Zolder en het Belcar Endurance Championship werkte in de marge daarvan 2 sprintraces af. Xavier Stevens, Koen Wauters en Kris Wauters keken uit naar de eerste afspraak met de nagelnieuwe Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO, al zou het vooral een weekend vol frustraties worden waarin het rijderstrio nooit de ware snelheid van hun nieuwe strijdwapen zou kunnen tonen.

In de kwalificaties, die de startgrid voor de beide sprintraces over 60 minuten + 1 ronde zou bepalen, verzekerde het team zich met een vierde chrono in de klasse van een plaats op de zesde rij. “Er was enorm veel interesse voor deze openingsmeeting, met vijftig wagens op de piste”, licht Xavier Stevens toe. “Zolder is slechts 4km lang, dus het was vechten voor een plaatsje. We zetten de vierde chrono neer en dat bood perspectieven voor de race.”

Helaas ging het tijdens de race al meteen mis. Een concurrerende Porsche beschadigde in de aanvangsfase zijn radiator, wat een spoor koelvloeistof achterliet op de piste. “Ik had een zeer goede start genomen, maar bij het afdalen van de sacramentsheuvel werd ik plots verrast doordat onze wagen uitbrak”,vertelt een ontgoochelde Kris Wauters.“Ik schoof, net als enkele concurrenten, van de piste, maar kon de wagen uit de bandenstapels houden. Onze stuurinrichting bleek evenwel beschadigd en dat bemoeilijkte de zaken gevoelig. Bovendien werd de race ook lange tijd geneutraliseerd, waardoor er veel racetijd verloren ging. Met een 6e plaats in de klasse en een top 20 algemeen beperkten we de schade, maar vanzelfsprekend was dit niet het resultaat waar we op gehoopt hadden.”

Op naar een herkansing op zondag, bij de tweede manche. Na afloop van de DTM-race gingen de hemelsluizen evenwel open en werd Circuit Zolder getrakteerd op stevige buien en onweer. 

Het regenweer gaf ons de kans om te schitteren, want onze Lamborghini is in dergelijke omstandigheden een beter strijdwapen dan de CN prototypes”, vertelt Xavier Stevens strijdvaardig. “De wedstrijdleiding besliste om de race te starten achter de safety car waardoor we onze troefkaart niet meteen konden spelen. Ik merkte echter van bij het begin dat de wagen zeer moeilijk te besturen was. Ik ben uit veiligheidsoverwegingen de pitstraat ingereden om het stuur door te geven aan Koen, maar ook hij ervaarde dezelfde problemen.”

De Lamborghini was bijna niet op de baan te houden”, zucht Koen Wauters. “Zodra je op het gas ging, brak de achterkant uit, zonder ogenschijnlijke reden. Ik heb dan opnieuw de pitbox opgezocht, waar het team een nieuw setje banden monteerde. Toen was het probleem meteen opgelost, maar met drie pitstops in een ingekorte race, moet je niet hopen op een goed resultaat. Na afloop bleek dat bandenleverancier Hankook een fout maakte bij het monteren van de banden. Enorm frustrerend, maar er is niemand gewond geraakt en de wagen is ook niet beschadigd, dat is het belangrijkste. We gaan nu opnieuw trachten een dialoog op te starten met de organisatoren en we hopen dat zij de nodige stappen zullen nemen om in de toekomst dit soort problemen te voorkomen. De veiligheid van onszelf en de andere deelnemers op de piste moet primeren. We richten het vizier nu op de volgende wedstrijd die over twee weken al plaatsvindt, opnieuw in Zolder.” 

Van sprint naar endurance nu, want in het kader van de tiende editie van de Zolder Superprix wordt er in het weekend van 1 en 2 juni een Belcar-wedstrijd over 3 uren verreden.